با سویا برای دان مرغ برای خود لباس گیاهی بسازید

این مواد خام را می توان با کار بر روی منابع پروتئینی جایگزین، به ویژه بر روی عوامل ضد تغذیه، به تغذیه طیور اضافه کرد. اگر عوامل ضدتغذیه ای حذف شوند، هم هزینه جیره کاهش می یابد و هم بهبود قابل توجهی در کیفیت جیره مشاهده می شود.

Ertuğrul Yılmaz Korkutelim مدیر سیستم مدیریت و ایمنی خوراک، صنعت طیور در دوره های خاصی، هم به دلیل بحران GMO که در 2 سال گذشته دیده شده است و هم به دلیل افزایش قیمت منابع پروتئین، روزهای سختی را پشت سر گذاشته است.

با این حال، او نتوانست راه حلی جز چند برنامه برای کاهش هزینه های جیره پیدا کند.

آنها سعی کردند با استفاده از کنجاله تخمه آفتابگردان و سویا برای دان مرغ، DDGS، کنجاله گلرنگ و کنجاله گلوتن ذرت در جیره ها و با تنظیم پروفایل اسید آمینه این جیره ها با افزودنی های خوراک (اسیدهای آمینه ضروری) هزینه های جیره را کاهش دهند.

سویا

با این حال، این برنامه ها در آینده کارایی خود را از دست خواهند داد و این بخش شروع به روی آوردن به منابع پروتئین جایگزین جدید و محصولات جانبی منطقه ای خواهد کرد.

تامین انرژی و منابع پروتئین مورد نیاز در تهیه خوراک مخلوط طیور به شیوه ای پایدار بسیار مهم است. کشور ما که از نظر منابع غلات با محتوای انرژی بالا مانند ذرت و گندم کافی است، به ویژه از نظر منابع پروتئینی با کیفیت، محکوم به واردات است (1). منابع انرژی و پروتئین بخش قابل توجهی از هزینه خوراک طیور را تشکیل می دهند.

زیرا در خوراک جوجه ها تقریباً 65-50 درصد خوراک از انرژی و 40-25 درصد منابع پروتئینی تشکیل شده است. راه ارزان‌تر کردن خوراک، دستیابی به منابع اقتصادی یا یافتن و استفاده از منابع جایگزین است (2).

نخود، جلبک دریایی، حشرات، ماشک، گوار، مورینگا اولیفرا و لوپن ها به عنوان جایگزینی برای ذرت، کنجاله سویا و پودر ماهی که اساس خوراک طیور هستند در این مقاله بررسی می شود.