تخمه آفتابگردان روغنی جهت پخت و پز نیز مهیا می باشد

دانه آفتابگردان معمولی که در سراسر جهان رشد و مصرف می شود، بسیاری از اجزای مغذی از جمله پروتئین، چربی های غیر اشباع، فیبر، ویتامین ها (به ویژه E)، سلنیوم، مس، روی، فولات، آهن و غیره را تامین می کند و می توان از تخمه آفتابگردان روغنی به عنوان روغن پخت و پز استفاده کرد.

از آن به عنوان یک میان وعده برشته یا نمکی لذت برد، پوست آن را جدا کرد و به عنوان آجیل شیرینی پزی استفاده کرد و از آنجایی که تخمه آفتابگردان سرشار از اسیدهای آمینه سولفوریک است، کنجاله آن به طور گسترده هم به عنوان خوراک دام و هم برای حیوانات خانگی استفاده می شود.

تخمه‌های آفتابگردان از تقریباً 20 درصد پروتئین تشکیل شده‌اند، پروتئین‌های ذخیره‌سازی بذر، گوگرد و نیتروژن مورد نیاز برای رشد گیاهچه را پس از جوانه‌زنی فراهم می‌کنند و این پروتئین های غنی از گوگرد برای بسیاری از نیازهای متابولوژیکی انسان از جمله رشد سلول های عضلانی و اسکلتی، تولید انسولین و به عنوان یک آنتی اکسیدان ایده آل هستند.

تخمه آفتابگردان روغنی

دو نوع اصلی پروتئین ذخیره‌ای در دانه آفتابگردان وجود دارد، از جمله گلوبولین‌های 11S و آلبومین‌های نوع ناپین 2S که 60 درصد آن‌ها آلبومین‌های 2S محلول در آب و بقیه گلوبولین‌های 11S هستند و گزارش شده است که آلبومین های مختلف دارای خواص باکتری کشی و قارچ کشی هستند.

تخمه آفتابگردان همچنین منبع ارزشمندی برای گلوتامین/گلوتامیک اسید، آسپاراژین/اسپارتیک اسید، آرژنین و سیستئین است و سرشار از پروتئین با محتوای اسید آمینه متعادل و خواص ضد تغذیه ای کم است  و محتوی گلوتامیک اسید، آسپارتیک اسید و آرژنین به ترتیب 26.91، 10.50، 9.75 گرم در 100 گرم پروتئین در کنجاله آفتابگردان است.

علاوه بر این، آمینو اسیدهای ضروری یعنی فنیل آلانین و تیروزین، لوسین، متیونین و سیستئین که مقادیر آنها 8.56، 6.18، 3.47 گرم در 100 گرم پروتئین است و دانه‌های آفتابگردان هنگامی که با نان‌های حاوی گندم ترکیب می‌شوند نیز به میزان قابل توجهی کمیت و کیفیت پروتئین نان را افزایش می‌دهند.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.